Top 10 meeste gemaakte fouten in een escaperoom

Top 10 meest gemaakte fouten in een escaperoom

Welke fouten worden er het meest gemaakt in een escaperoom?

Hieronder lees je de meest gemaakte fouten in een escaperoom. Lees goed, zodat jij deze fouten kunt vermijden!

Disclaimer: De tips gelden voor fatsoenlijk gebouwde escaperooms en niet eentje waarvan de eigenaars alleen maar snel wilden cashen. Een goede escaperoom voldoet namelijk aan een aantal klassieke spelconventies en kost veel werk en voorbereiding. Voor slechte escaperooms of ontwerpproblemen hebben we helaas geen tips.

Escaperoom wallcheck

1. Over het hoofd zien van geheime objecten

Aanwijzingen kunnen verborgen zijn in de meest onverwachte hoeken, zoals achter een draaibare muur of onder een losse plank. Zorg ervoor dat je grondig zoekt en elk deel van de kamer onderzoekt. Het kan zijn dat je later terug moet omdat je een onderdeel nodig hebt dat je eerder ontdekt hebt maar nog niet kon gebruiken.

2. Elkaar teveel vertrouwen

Vertrouwen is goed, controleren is beter. Dit eeuwenoude gezegde gaat vaak op in een escaperoom. Ben je redelijk overtuigd dat je het juiste antwoord hebt maar de code werkt niet volgens je beste collega? Laat de ander eens proberen! En als jij degene bent die de code invoert, laat rustig iemand anders dubbelchecken. En klopt de oplossing toch niet, dan is er geen man overboord. Het volgende punt sluit hier mooi op aan.

Escaperoom dubbelcheck
Escaperoom puzzel klopt niet

3. Vasthouden aan Foutieve Oplossingen

Soms denk je dat je de oplossing hebt, maar loop je rechtstreeks in de “Red Herring” die de puzzelbouwers voor je hebben uitgestippeld of heb je gewoon een hele creatieve (doch foutieve) interpretatie van het antwoord. Als de dubbelcheck en triple check (zie het vorige punt) niets oplevert, probeer jezelf dan los te breken uit de tunnelvisie en zoek naar andere oplossingen voordat er teveel kostbare tijd verloren gaat. Dit is een fout die we zelfs ervaren spelers nog vaak zien maken. Meestal na een hint gevolgd door “Ooohhh… natuurlijk!”

4. Niet vertrouwen op de escaperoom begeleider

Luister naar de instructies. De escaperoom begeleider is er om je te helpen en te zorgen dat je de best mogelijke beleving hebt. Dus als die zegt: “niet met je mond in dat blazen”, blaas dan niet met je mond in het gat (daarom moesten we onze blaaspuzzels vermijden). Krijg je een hint, hoor je gelijk uit je team “dat wisten we al” en negeert iedereen de hint? Kijk dan nog eens goed, misschien zie je iets over het hoofd.

Escaperoom begeleider genegeerd
Escaperoom uitleg

5. Teveel vertrouwen op de escaperoom begeleider

Dit is waarschijnlijk een “wtf” moment als je het vorige punt hebt gelezen, maar luister:

De escaperoombegeleider hoor je te kunnen vertrouwen. Waar het misgaat is dat sommige spelers net zo lang wachten tot de begeleider een nieuwe hint geeft. Hier zit een verband in dat sommige spelers denken dat ze toch niet verder komen, wat wordt bevestigd doordat ze geen moeite doen. Voor de begeleider erg frustrerend, omdat deze weet dat jullie een betere beleving hebben naarmate jullie zelf meer oplossen. Een goede escaperoom heeft veel puzzelvariatie, dus ga elke keer vol gas!

6. Gebrek aan Communicatie

Hoe groter de groep, hoe meer mensen meekijken. Maar met meer mensen worden er ook meer communicatiefouten gemaakt. Het is cruciaal dat iedereen op de hoogte blijft van gevonden aanwijzingen en opgeloste puzzels. En luister goed naar elkaar. “Dat zei ik toch” en “Ik wist het” zijn enkele van de meest gehoorde uitspraken in een escaperoom. Dit duidt op een communicatieprobleem.

Failure to communicate
Bij de pakken neer gaan zitten in een escaperoom

7. Opgeven

De grootste fout die we zien is dat mensen bij de pakken neer gaan zitten. Als er één ding is dat je meeneemt van deze lijst, zorg dan dat het dit punt is. Geef nooit op! Als een soort self-fulfilling prophecy, lijkt opgeven meer dan wat dan ook het onderscheid tussen de escaperoom halen of falen. Dat geldt overigens voor alles in het leven, maar dit is een top 10 lijst over escaperoom fouten, dus laten we het luchtig houden.

8. Tempo!

De meeste escaperooms duren maar 60 minuten, hoewel onze escaperooms 75 minuten duren, heb je elke minuut hard nodig. Dus blijf gaan. We hebben meegemaakt dat een groep een overwinningsdansje deed bij elke puzzel die ze haalden. Zoals je begrijpt, hebben die de escaperoom niet gehaald. Ook zien we complete betogen over de achterliggende gedachtes van puzzel.

Bewaar het grote feest en de nabespreking voor na de escape room.

Escaperoom overwinning vieren na finishlijn
Te moeilijk denken in escaperoom

9. Te moeilijk denken

We hebben hoogopgeleide wiskundigen gehad die de derde machtswortel van aanwijzingen gingen berekenen. Het duurde langer dan strikt noodzakelijk, maar gelukkig kwam er uiteindelijk iemand met de opmerking “volgens mij denken we te moeilijk”. Zo slim en dan toch zo… nouja, wees je er van bewust dat iedereen de kamer moet kunnen spelen.

10. Doeslief

Onthoud dat het doel is om plezier te hebben en goede herinneringen te creëren. Vriendelijkheid en positieve interacties zijn belangrijker dan competitief zijn. Anders is het een zaak van “operatie geslaagd, patiënt overleden”.

#doeslief

Doeslief
auteur avatar
Gerben Escape Room Architect
Gerben en Reinier hebben in 2015 samen AKA Escape Rooms (nu Swolland) opgericht. Gerben heeft zich gespecialiseerd in het ontwerp en het programmeren van de puzzels. Hij combineert technische kennis met creatieve oplossingen om unieke en uitdagende ervaringen voor bezoekers te creëren. Zijn innovatieve aanpak en oog voor detail zorgen telkens weer voor onvergetelijke avonturen. En hoewel hij misschien meer tijd doorbrengt met puzzels dan met mensen, zorgt hij ervoor dat bezoekers zich altijd voelen alsof ze een epische avontuur hebben beleefd.